jaka-komorka.pl

Reklama
-

N25022018

Aktualizacja:23.05.2017, 17:56

Back Jesteś tutaj: Porady Jak to zrobić? Prawo

Zepsuty Galaxy S4. Kiedy można domagać się wymiany telefonu na nowy?

Kiedy można domagaś się wymiany telefonu na nowy - odpowiada adwokat Piotr Kaszewiak. fot: Łukasz Gawroński

Oddałem S4 do naprawy po 3 tyg. użytkowania, aparat nie działał, nie włącza się - a jak się włączy to robi zdjęcia z różowymi pasami. Po dwóch tygodniach od oddania telefonu do naprawy, w serwisie powiedzieli, że czekają na moduł kamery. Czy mam prawo domagać się wymiany na nowy telefon? – pyta nasz czytelnik.

O poradę zwróciliśmy się do łódzkiego adwokata Piotra Kaszewiaka. 

- Odpowiedzi na zadane pytanie udzielić należy w oparciu o treści ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.  Zgodnie z jej treścią (art. 8 ustęp 1) - jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów.

Do nas należy zatem wybór – czego oczekujemy: wymiany towaru czy nieodpłatnej naprawy – pamiętajmy przy tym, że sprzedawca ma 14 dni na to by ustosunkować się do tego żądania. Jeśli sprzedający nie uczyni tego w zakreślonym wyżej terminie – ustawodawca wprowadza domniemanie, że nasze żądanie zostało uznane za uzasadnione.

W opisanym przypadku użytkownik telefonu – jak sam wskazał, oddał telefon „do naprawy” – zważywszy więc na tak określone żądanie sprzedawca przystąpił do jej realizacji i w ciągu 14 dni powiadomił o powyższym konsumenta. Teoretycznie zatem postępowanie serwisu jest bez zarzutu.

Pojawia się jednak poważna wątpliwość – w jakim terminie owa naprawa (czy wymiana) winna być dokonana?

Zgodnie z art. 8 ustęp 4 cytowanej ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej do naprawy winno dojść w odpowiednim czasie. W związku z tym, że ustawodawca nie posłużył się w tym przypadku konkretnym terminem lecz użył kryterium niedookreślonego należy odwołać się do praktyki orzeczniczej sądów - z niej zaś ogólnie wynika, że naprawa nie powinna trwać dłużej aniżeli miesiąc od daty złożenia reklamacji.

Jednakże przy określaniu owego „odpowiedniego czasu” zawsze uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.  W mojej ocenie zatem w niniejszym przypadku naprawa/wymiana nie powinna trwać dłużej aniżeli 14 dni. Przedmioty codziennego użytku, jakim jest telefon czy np. telewizor winny być naprawiane szybciej – ich przedłużająca się naprawa naraża bowiem konsumenta na znaczne niedogodności i podważa w istocie sens zakupu przedmiotu. A przecież celem, dla którego dokonujemy zakupu telewizora czy telefonu jest jego codzienne wykorzystywanie.

W istniejącej sytuacji zakupu telefonu – przekroczony okres 2 tygodni od zgłoszenia reklamacyjnego i konieczność „oczekiwania na części z Japonii” uprawnia konsumenta do odstąpienia od umowy. Jest to tym bardziej uzasadnione, że sprzęt „odmówił posłuszeństwa” w tak krótkim okresie od jego nabycia. W zgodzie zaś z art. 4 ustęp 1 cytowanej już ustawy w przypadku stwierdzenia niezgodności towaru z umową (wady) przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona już w chwili jego wydania.

Przy ocenie długości okresu naprawy należy brać pod uwagę techniczne możliwości sprzedawcy wykonania naprawy bądź wymiany sprzętu, jednakże pierwszorzędne znaczenie należy zawsze przypisać interesowi nabywcy z punktu widzenia właściwości towaru i celu jego nabycia.

Reasumując, w zaistniałej sytuacji konsument ma prawo domagać się niezwłocznej wymiany telefonu na wolny od wad lub odstąpić od umowy.

Sonda

Czy rozpoczęcie sprzedaży smartfonów Xiaomi w Polsce spowoduje:

Obniżenie ceny innych telefonów. - 28%
Nic nie zmieni... - 32%
Nie kupię chińskiego badziewia! - 20%
Co to jest Xiaomi? - 20%
The voting for this poll has ended

Obserwuj nas

 
Partner serwisu
baner_175x250
Autopromocja
Autopromocja
Autopromocja
Autopromocja