jaka-komorka.pl

Reklama
-

N20102019

Aktualizacja:23.05.2017, 17:56

Back Jesteś tutaj: Wydarzenia Przegląd Na weekend...

20 urodziny SMS

Wymyślony był po to, by powiadamiać użytkowników o nagranych wiadomościach w poczcie głosowej. Wkrótce jednak wynalazek zmienił swoje zastosowanie do tego stopnia, że wysyłamy obecnie niemal 10 bln wiadomości tekstowych rocznie. 3 grudnia 2012 roku SMS obchodzi swoje 20. urodziny!

Pierwszą na świecie krótką wiadomość tekstową wysłano dokładnie dwie dekady temu, 3 grudnia 1992 roku, w Wielkiej Brytanii. SMS-a, który przeszedł do historii, wysłał Neil Papworth, pracownik firmy Vodafone, aby w ten nowatorski - jak na tamte lata – sposób, złożyć życzenia świąteczne swoim współpracownikom. Wbrew pozorom, po pierwszej udanej próbie, nikt nie spodziewał się jeszcze, że ta krótka i niepozorna forma przekazywania informacji stanie się jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji na wszystkich kontynentach. Ale SMS-owa rewolucja była już nieunikniona.

Mało kto wie, że jednym z krajów, gdzie wiadomości tekstowe są bardzo popularne jest Polska. Badania "Komunikacja SMS w Polsce" prowadzone przez Platforma SerwerSMS.pl wykazało, że 98 proc. jego uczestników korzysta z tej formy komunikacji. A aż 75 proc. wysyła SMSy codziennie. Według badań przeprowadzonych przez Deloitte, nasz kraj jest europejskim liderem pod względem częstotliwości wysyłania wiadomości tekstowych - zajmujemy pierwsze miejsce ex aequo z Norwegią.

Według Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2011 roku Polacy wysłali 52 mld SMSów. Natomiast  Główny Urząd Statystyczny doliczył się jeszcze dodatkowych 4 miliardów wiadomości, zatem raport tej instytucji mówi o niespełna 56 miliardach wysłanych krótkich wiadomości tekstowych. Oznacza to, że statystyczny Polak wysłał w ubiegłym roku ponad 1000 wiadomości SMS!

Andrzej Ogonowski, dyrektor marketingu i PR w SMSAPI.pl

Do SMSów przyzwyczailiśmy się tak bardzo, że nawet w sytuacji, gdy połączenia głosowe są tańsze, np. naliczanie sekundowe, pakiet darmowych minut, często i tak wysyłamy krótkie wiadomości tekstowe. Szybkość i niezawodność to dwie podstawowe cechy SMSa, które zadecydowały moim zdaniem o jego popularności. Taki sposób komunikacji pasuje po prostu do stylu życia współczesnego człowieka.
W 1995 roku, jak podaje firma Ericsson, przeciętny użytkownik telefonu komórkowego wysyłał 0,4 wiadomości tekstowej… miesięcznie.

Dopiero wraz z wprowadzeniem modelu biznesowego opartego o sprzedaż przedpłaconą, telefonia mobilna i SMS zaczęły zyskiwać na znaczeniu. Klienci dzięki wprowadzeniu rozwiązania real-time charging (opłat w czasie rzeczywistym) mogą kontrolować swoje wydatki, a operatorzy mają pewność, że otrzymają zapłatę za swoją usługę. Obecnie naliczanie opłat w real-time charging pozwala konsumentom kontrolować wydatki  nie tylko na rozmowy i SMSy, ale również na pakiety danych, zakup biletów, czy aktywację promocji.

Specjaliści szacują, że 2015 roku użytkownicy sieci komórkowych wydadzą na SMSy 726 mld dolarów!

W 2010 roku użytkownicy telefonów komórkowych w każdej sekundzie wysyłali prawie 200 000 SMSów, co w skali całego roku oznacza ponad 6 bilionów wiadomości tekstowych, dostarczanych pod niemal każdą szerokość geograficzną 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu. Liczba SMSów wysłanych w 2010 roku przekroczyła 3-krotnie tę z 2007.

Ogromna popularność krótkiej wiadomości tekstowej nawet wśród użytkowników bezpłatnych aplikacji komunikacyjnych wynika z uniwersalności usługi, jaką jest SMS. Wysyłanie SMS-ów jest niezależne od dostępu do Internetu i nie wymaga instalowania żadnego oprogramowania. Ponadto, porozumiewanie się z drugą osobą za pośrednictwem komunikatora mobilnego wymaga, aby oboje rozmówcy posiadali smartfony i byli zalogowani do tej samej aplikacji. Najczęściej wysłanie SMS jest wygodniejsze, prostsze i szybsze, a co najważniejsze zapewnia, że wiadomość zostanie dostarczona do odbiorcy.

Nie jest tajemnicą, że to młodzi ludzie przyczynili się do rewolucji, jaką wywołała usługa SMS.  Nastolatki stworzyły unikalny język zawierający krótkie słowa, skróty i emotikony. Według raportu Ericsson ConsumerLab 2012, wysyłanie wiadomości tekstowych pozostaje ulubionym sposobem komunikowania nastolatków, podczas korzystania z telefonu komórkowego, zwłaszcza wtedy gdy nie są pod presją czasu. Z najnowszego międzynarodowego badania przeprowadzonego przez The Marketing Store wynika także, że Polska to kraj, w którym jest najwięcej 10-latków posiadających telefon komórkowy. Ten odsetek wynosi aż 83 proc. Następne w kolejności są Wielka Brytania i Brazylia (po 73 proc).

 

 

Sonda

Czy rozpoczęcie sprzedaży smartfonów Xiaomi w Polsce spowoduje:

Obniżenie ceny innych telefonów. - 28%
Nic nie zmieni... - 32%
Nie kupię chińskiego badziewia! - 20%
Co to jest Xiaomi? - 20%
The voting for this poll has ended

Obserwuj nas

 
Partner serwisu
baner_175x250
Autopromocja
Autopromocja
Autopromocja
Autopromocja